was successfully added to your cart.

Koszyk

K ampanie bywają różne. Reklamy bywają różne. Są lepsze, są i gorsze. No dobrze, ale wyobraź sobie, że uruchomiłeś kampanię. Budżet przeznaczyłeś na reklamę banerową, newslettery, AdWords i płatne artykuły. Czy możesz powiedzieć, które z zakupionych mediów były najbardziej skuteczne i przyniosły Ci zwiększony ruch albo sprzedaż na twojej stronie internetowej? Tak, przejrzałeś to, do czego zmierzam – jeśli wykorzystasz kod UTM i Google Analytics odpowiesz na wyżej zadane pytanie w mgnieniu oka.

Czym jest kod UTM?

UTM (Urchin Tracking Module) to specjalny ciąg znaków dodawany za właściwym adresem URL.

Tworząc klikalną reklamę (baner, link do strony w artykule sponsorowanym, newsletter, etc.) wyposażamy ją w dodatkowy ciąg znaków, czyli właśnie kod UTM. Jest on rozpoznawany przez Google Analytics i dlatego możemy z bardzo dużą precyzją dowiedzieć się ile razy dana reklama, dany link został kliknięty.

Budowa kodu UTM

Kod UTM składa się z pięciu części, pięciu znaczników, w tym trzy* są obowiązkowe a dwa ostatnie możesz zastosować opcjonalne.

  • utm_source* – tu określ źródło, czyli to gdzie rekalma się pojawia, np. Google, nazwa witryny gdzie jest reklama, Twitter, Facebook, Instagram, Flickr, etc,
  • utm_medium* – dopisz nośnik reklamy, może to być baner, newsletter, artykuł… proste, prawda?
  • utm_campaign* – wpisz nazwę kampanii w ramach której się reklamujesz, może to być wyprzedaż 2017, obniżka weekendowa…
  • utm_term – tutaj możesz wpisać po jakich słowach kluczowych jest reklama odnajdowana
  • utm_content – ważne jeśli testujesz lub potrzebujesz lepszego uszczegółowienia linku, np. test A, test B lub nazwa kreacji “buty na białym tle” , “buty na niebieskim tle”, dzięki temu określisz która z wersji reklamy jest lepiej odbierana przez odbiorcę.

Praktyka

Oto zwykły link:

www.czasnamarketing.pl

a oto link oznaczony UTM’em:

www.czasnamarketing.pl?utm_source=newsletter&utm_campaign=promocja_lato&utm_term=onet&utm_content=tekst2

Łatwe, prawda? W Google Analytics, w zakładce “Pozyskiwanie” będziemy teraz już wszystko widzieli.

Czyli skąd pochodzi kliknięcie, jaki nośnik je wygenerował, w ramach jakiej kampanii, przy użyciu wyrażenia czy kreacji.

Jak stworzyć tag?

Stworzyć UTM’a możemy ręcznie ale ja polecam odwiedzić oficjalną stronę Google Campaign URL Builder, gdzie w łatwy sposób tag zostanie skontruowany przez kreatora to, co ważne mamy możliwość zamienienia go w krótki kod. Jest to ważne, gdyż ukrywamy przed odbiorcami, parametry UTM’u…

Gdzie odnaleźć UTMa w Google Analytics?

W zakładce “Pozyskiwanie” i pod przyciskiem “Kampanie” znajdziemy naszą niestandardową kampanię oznaczoną UTM’em. Dodatkowo, możemy w prawym konie tuż nad tabelką z wynikami, a pod wykresem, nacisnąć przycisk Wymiar niestandardowy i dodać kolumnę “Kod kampanii” lub “Identyfikator kampanii Adwords”.

Zapisz

Zapisz

Zapisz