was successfully added to your cart.

Koszyk

Monomit to teoria opracowana w 1949 roku przez Joseph’a Cambell’a na podstawie koncepcji archetypów Carla Gustava Junga. Cambell w książce “Bohater o tysiącu twarzy”dowiódł, że wszystkie mity całego świata, łączy ta sama struktura. Zdefiniował podróż bohatera we wzór, który w historii ludzkości powtarza się niezliczoną ilość razy. Zachowanie tego schematu w opowieści sprawia, że jest on ważny dla każdego człowieka, bo wzbudza pragnienia i emocje. Człowiek się z nim utożsamia.

W 1992 roku, scenopisarz Christopher Vogler, streścił teorię Campbella do 12 punktów. Od tego czasu, monomit, już świadomie i skutecznie jest wykorzystywany przez pisarzy i scenarzystów w swojej pracy. Ostatnio znajduje zastosowanie w reklamie i biznesie.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Oto jak wykorzystać monomit w marketingu, przy okazji wykorzystując model 5A .

1.Autentyczność

To faza badań. Faza w której powinniśmy umiejscowić naszą bohaterkę, czyli markę, produkt lub usługę w zwykłym świecie. Zanurzasz się tutaj w świecie bohatera. Patrzysz  jak wygląda jego codzienność. Jakie są nadzieje, pragnienia, frustracje, problemy i bóle?

Jeśli to ustalisz, masz potencjalne “wezwanie do przygody”. Cele jakie przyjdzie jej zdobyć nie będą należały do znanego tobie świata, nie będą łatwo osiągalne, będą wyzwaniem. Zobaczysz również co stoi na przeszkodzie w rozpoczęciu “przygody”.

Innymi słowy, wczujesz się w rolę kupującego. Odkryjesz i określisz czego pożąda, czego pragnie.

2.Atencja

W tej części stworzysz treść aby odbiorca mógł “spotkać się z mentorem”, czyli marką, produktem czy usługą. Treść powinna być przepełniona empatią i troską o “zwyczajny świat” odborcy. Następnie określić jego “wezwanie do przygody” w formie sposobu na przezwyciężenie problemów, zdobycie pragnień i realizację aspiracji, biorąc jednak pod uwagę chęć “odrzucenia wezwania”.

Stworzona przez ciebie treść staje się katalizatorem do przejścia “na drugą stronę”. Ludzie zaczynają śledzić twoją podróż, przyłączać się i towarzyszyć. Zdobywasz ich uwagę, ale musisz pokonać wyzwania – utrzymać i rozwinąć tą publiczność.

3.Autorytet

Jesteś już odbierany jako ekspert. Bohater jest rozpoznawany. Na tym etapie dostajesz informację zwrotną, z której dowiesz się co jest O.K. a co szwankuje. Dochodzisz do “najgłębszej jaskini” i stoisz twarzą w twarz z największym wyzwaniem. Potrzebujesz czegoś więcej niż tylko treść.  Musisz ludziom dać więcej niż chcą. Tutaj twoja oferta, rozwiązanie, twój bohater, wchodzi do “jaskini” i zwycięża. To twoja nagroda, twój Święty Graal.

Warto skupiać się nie na produkcie,

ale na ludziach,

na ich potrzebach oraz pragnieniach.

4.Akcja

Od tego momentu, twoja publiczność lubi cię, ufa ci. A to już jest to, co najważniejsze w sprzedaży. W tej fazie musisz zwrócić uwagę na to o czym piszesz i w jaki sposób. Wiesz kto jest twoim odbiorcą, czego chce, czego pragnie. Przygotuj więc idealną ofertę. Opowiedz świetne zakończenie, wiedząc co tworzy “opór przed przygodą” twoich odbiorców.

5.Akceleracja

Wracasz do świata realnego. jako bohater. Jesteś odmieniony, narodziłeś się na nowo. Zdobyłeś też wiedzę. Idą za tobą tłumy. Słuchają cię. Możesz ich zaprosić na kolejną wyprawę… z kolejnym bohaterem.

Koncepcja monomitu, może być porównana z podróżą klienta, który zaczyna wędrówkę z masą problemów, czyta o nich i znajduje rozwiązanie. Co fajne, sterując treściami możemy jego podróż kreować wiele razy…