was successfully added to your cart.

Koszyk

B udując kampanię zawierającą treści wideo, staramy się budować wokół nich, jak największe zaangażowanie odbiorców. Jak poradzić sobie z wideo na Facebooku (FB)? Która z możliwości jest skuteczniejsza, załadować film bezpośrednio do Facebooka (natywne wideo) czy linkować film z YouTube’a (YT)? Okazuje się, że ostatnio gigant z Kalifornii mocno wspiera i rozwija swoje treści wideo i sprawa wydaje się być przesądzona.

Widoczność materiału wideo

Poniżej przedstawiłem dwie grafiki. Po lewej stronie widzimy film dodany natywnie do Facebooka, po prawej linkowany z YouTube’a. Na pierwszy rzut oka widać, że grafika filmu z YT jest około 6 razy mniejsza niż ta z FB.

Obraz FB na komputerze. od lewej: post z natywnym wideo oraz z linkowanym filmem z YouTube’a.

Podobnie to wygląda, jeśli chodzi wyświetlenia na urządzeniach mobilnych, z tym, że grafika z YouTube’a jest już około 10 razy mniejsza.

Obraz FB na smartfonie. od lewej: post z natywnym wideo oraz z linkowanym filmem z YouTube’a.

Znowu na korzyść Facebooka! Bardzo słabo widać przycisk odtwarzania treści linkowanych z YouTube’a, co może przełożyć się na niską ilość odtworzeń.

Możliwości techniczne filmów wgranych do Facebooka, które skutecznie budują zaangażowanie

FB udostępnia bardzo wiele opcji, które wpływają na budowanie zaangażowania swoich filmów. Oto kilka z nich:

  • Osadź w witrynie
  • Kontynuuj oglądanie podczas korzystania z FB
  • Zapisz aby oglądać i udostępniać później

Jako administrator dodatkowo posiadamy opcje:

  • Udostępnij w Messengerze
  • Pobierz film
  • Ustaw film jako polecany
  • Udostępnij na zarządzanej przez Ciebie stronie
  • Przypnij u góry strony

Zależy Ci na zaangażowaniu – wgraj wideo do Facebooka

Portal socialbakers.com przeprowadził badanie w 2013 roku, które miało odpowiedzieć na pytanie, które wideo, na Facebooku, te osadzone bezpośrednio czy te linkowane z YouTube’a wywoła większe zaangażowanie odbiorców.

Okazało się, że już wtedy nie można było postawić znaku równości. Zanotowano wyższe o ponad 40% zaangażowanie* w przypadku wideo natywnego. Choć ilość wyświetleń i polubień była zbliżona.

[highlight bgcolor=”#eeee22″ txtcolor=”#000000″]*wg Facebooka zaangażowanie to ilość osób, która kliknęła gdziekolwiek na naszym poście (polubienie, komentarz, udostępnienie, obejrzenie filmu, klikanie na linki czy zdjęcie ale także wtedy, gdy osoba dała negatywny feedback na post, kliknęła na imię komentującego, ilość kliknięć, pole “polubiły komentarz” lub  kliknęli na nazwę Strony).[/highlight]

Zalety linkowania filmów z YouTube

  • rozbudowany panel statystyk YouTube
  • można udostępniać link, gdziekolwiek chcemy, poza Facebookiem również.

Zalety publikowania filmów na Facebooku vs. linkowania z YouTube’a

  • lepsza widoczność treści video
  • pod materiałem wideo znajduje się przycisk sugerujący polubienie strony produktu/usługi/firmy
  • budowanie wyższego zaangażowania
  • śledzenie statystyk w Page Insighs
  • można otagować osoby występujące w filmie.

Zuckerberg nie chce promować filmów YouTube

Mimo, że wgrywanie filmów do różnych platform społecznościowych bywa kłopotliwe i pracochłonne, warto to robić. W ten sposób możemy budować wyższe zasięgi i zaangażowanie. Facebook coraz mocniej wspiera i rozwija swoje treści wideo.

Marketingowcy zauważając wzrost wyświetleń i zaangażowania coraz chętniej korzystają z natywnie publikowanych filmów wideo w serwisie Facebook. YouTube wyraźnie traci rolę lidera jeśli chodzi o publikowanie treści wideo w różnych mediach.

Od dłuższego czasu można usłyszeć, że za 5 lat ponad 95% treści publikowanych na Facebooku będzie filmami. Może być w tym sporo prawdy, o czym świadczy niedawno zaprezentowana, rozszerzająca możliwości Facebooka, platforma Watch. Ma ona niczym YouTube, skupiać twórców czy serwisy publikujące filmy. Tak więc starcie gigantów zapowiada się interesująco, bo YouTube bierny pozostać nie może i nie pozostaje, o czym świadczy kilka ciekawych nowości ogłoszonych w czerwcu na konferencji VidCon.

Źródło:
https://www.socialbakers.com/blog/1417-facebook-videos-vs-youtube-links-which-gets-higher-engagement
https://newsroom.fb.com/news/2017/08/introducing-watch-a-new-platform-for-shows-on-facebook
http://czaplicka.eu/skuteczna-promocja-wideo-facebooku