was successfully added to your cart.

Koszyk

Jeśli prowadzisz lub chcesz prowadzić stronę biznesową (fanpage) na Facebooku w tym artykule znajdziesz klika ważnych porad i kilka godnych Twojej uwagi narzędzi. Pomoże Ci to zwiększyć ilość fanów oraz ich zaangażowanie.

Fanpage na Facebooku tworzy się po to aby zachęcić odbiorców do działań takich jak np. zostawienie danych kontaktowych (tzw. leadów), przejście do sklepu, odwiedzenie strony internetowej, zapoznanie się z usługą, produktem czy nawet złożenie aplikacji o pracę.

1. Zadbaj o Przycisk do działania, czyli o Call To Action (CTA)

Fanpage na Facebooku tworzy się po to aby zachęcić odbiorców do działań. Do tego celu został zaprojektowany przycisk CTA. Jego zadaniem jest poprowadzenie odbiorcy do wykonania pożądanej przez nas akcji. To potężne narzędzie a to choćby dlatego, że przycisk CTA jest widoczny zaraz po wejściu na stronę. Umieszczony jest w jej prawej górnej części, tam gdzie najczęściej patrzymy. Tworząc biznesową stronę na Facebooku zwróć uwagę aby przycisk był poprawnie skonfigurowany i po jego kliknięciu przekierowywał użytkownika w ważne dla Ciebie miejsce.

Edytuj swój przycisk CTA

2. Dopasuj Szablon fanpage’a do modelu biznesowego

Portal stworzony w 2004 roku przez Marka Zuckerberga oferuje Ci możliwość wybrania szablonu fanpage’a. W zależności od biznesu, który prowadzisz masz do wyboru szablon, który wyróżni ważne dla ciebie treści (Ustawienia > Szablony).  Obecnie są to specjalne szablony dla:

  • Organizacji non-profit – opracowany w celu wyróżnienia inicjatywy i zachęcenia ludzi do zbiórek pieniędzy i przekazywania datków.
  • Sklepów – służy do prezentacji produktów i ułatwia użytkownikom robienie zakupów online.
  • Firm, korporacji – zaprojektowany z myślą o wygodnym zarządzaniu firmą, włącznie z publikowaniem ofert pracy i ofert specjalnych.
  • Obiektów (muzea, biblioteki, stadiony etc.) – umożliwia wyróżnianie przydatnych informacji, takich jak godziny pracy obiektu, lokalizacja i nadchodzące wydarzenia.
  • Polityków – umożliwia politykom dotarcie z przekazem do zwolenników.
  • Usług (pralnie, mechanicy samochodowi, ) – ułatwia znalezienie Twoich usług i nawiązanie kontaktu.
  • Osób publicznych – umożliwia osobom publicznym dotarcie z przekazem do zwolenników.
  • Restauracji i kawiarni – umożliwia wyróżnienie zdjęć i ważnych informacji o menu, godzinach otwarcia i lokalizacji.
  • Stron z filmami – służy do prezentacji zawartości wideo na stronie.
  • Standardowy – odpowiedni dla wszystkich typów stron. Zawiera przyciski i karty pomagające zaprezentować najważniejsze informacje.

Dobranie szablonu jest bardzo ważne, bo do niego przypisane sa odpowiednie możliwości przycisku CTA oraz kolejność kart.

3. Zakładki

Każda strona biznesowa posiada po lewej stronie zakładki, takie jak informacje, wydarzenia, zdjęcia, filmy, grupy, oferty pracy, etc. Zadbaj o to aby były uzupełnione i w prosty sposób informowały o tym, gdzie znajduje się Twoja firma, co oferuje, w jaki sposób można się z Wami kontaktować i w jakich godzinach działa.

Ważna jest także kolejność zakładek, dlatego Facebook umożliwia zmianę ich kolejności. Warto z tej opcji skorzystać.

zakładki
Włączaj, wyłączaj i edytuj zakładki fanpage’a

4. Umawiaj spotkania przez Facebooka i umieszczaj w kalendarzu Google

Jeśli prowadzisz biznes, w którym ważną rolę odgrywa rezerwacja terminów usług online (masaż, wymiana opon, fryzjer, spotkanie) powinieneś/powinnaś uruchomić taką opcję na stronie fanpage’a na Facebooku.

W lewej części w menu administratora kliknij Spotkania > Ustawienia spotkań lub w pasku pod przyciskiem CTA naciśnij przycisk Usługi. Możesz ustawić dni i godziny, kiedy jesteś dostępny, odpowiedzi, opcję synchronizacji z kalendarzem Google i możliwość potwierdzenia rezerwacji.

W panelu uzupełnisz listę oferowanych usług wraz z ceną, opisem, zdjęciem, czasem trwania. Możesz zdefiniować kilka rodzajów usług a następnie nimi zarządzać.

Uruchom możliwość rezerwacji spotkań

4. Organizuj płatne wydarzenia online

W czasach “nowej normalności” większość biznesów przeniosła się do sieci. Facebook na fanpage’u umożliwia utworzenia płatnego wydarzenia online. W skład tego wydarzenia może wchodzić kilka filmów prowadzonych na żywo za pośrednictwem Facebooka. Płatności są realizowane przez platformę.

Monetyzacja będzie możliwa jeśli fanpage spełnia wytyczne monetyzacji dla partnerów Facebooka. Możesz to sprawdzić wchodząc do Creator Studio > Monetyzacjai wyborz stronę którą chcesz sprawdzić. Przejdziesz do weryfikatora zgodności z wymaganiami. W tym miejscu możesz zobaczyć i sprawdzić swój status.

  • Zielony: twoja strona może zarabiać pieniądze.
  • Żółty: należy poprawić kilka elementów na stronie.
  • Czerwony: oznacza, że nie można obecnie użyć fanpage’a do zarabiania pieniędzy.
Organizuj płatne spotkania online

5. Stwórz menu aby pokazać ofertę na dodatkowej karcie

Jeśli prowadzisz restauracje, bar szybkiej obsługi etc. ważnym elementem na Twojej stronie będzie karta z menu. Dobrą praktyką będzie stworzenie jej za pomocą specjalnego narzędzia.

Jeśli jesteś w panelu administracyjnym to po lewej stronie newsfeedu strony znajdź przycisk Dodaj kartę menu. Pojawi się edytor gdzie możesz dodać zdjęcie menu i uzupełnić informacje czy:

  • klienci mogą zjeść zamówiony posiłek wewnątrz lokalu,
  • klienci mogą odebrać zamówione jedzenie w lokalu,
  • restauracja oferuje dostawę do domu klienta.

Menu można też uzupełnić o rodzaj serwowanego jedzenia (kuchnia azjatycka, śniadania, bufety, lunche etc.) oraz dodać sposób akceptowania płatności kartami.

Stwórz kartę menu jeśli prowadzisz restaurację
zadbaj o widoczność na komputerze lub smartfonie
Dodaj zdjęcia swojego menu
Sprecyzuj swoją ofertę
Określ rodzaj kuchni oraz akceptowane formy płatności

6. Wprowadź nakładki na zdjęcia i aparat Facebooka

Nie tylko czystym biznesem fan się interesuje. Jeśli prowadzisz akcję marketingową opublikować nakładkę na zdjęcie profilowe lub nakładkę na aparat Facebooka. Zrobisz to używając Creator Studio będące częścią Facebooka. Nie jest to skomplikowane a zwiększa zaangażowanie fanów. W jaki sposób stworzyć nakładkę opisałem tutaj.

7. Grupy na Facebooku

Grupy na Facebooku to jeden z najlepszych sposobów budowania społeczności wśród podobnie myślących ludzi. Obecnie algorytm Facebooka koncentruje się przede wszystkim na interakcjach. Posty publikowane na fanpage’u mają przez Facebooka obcinane zasięgi. Każda firma powinna budować wokół swojego fanpage’a grupę. Grupa wspierana przez markę jest czymś w rodzaju grupy fokusowej twoich superfanów, gdzie mogą dowiedzieć się o promocjach i wydarzeniach, dzielić się doświadczeniami lub wchodzić w interakcję ze sobą i twoją firmą. Możesz na Facebooku możesz założyć grupę, klikając przycisk wielokropka, nadając jej nazwę i wysyłając pierwszą rundę zaproszeń do fanów. Konsekwentne zarządzanie nią jest ważne, w ten sposób będzie ona dobrze prosperowała i rozwijała się.

Zwiększ zaangażowanie marką tworząc grupę
Stwórz grupę aby animować markę

Facebook oferuje bardzo dużo rozwiązań, które wpierają biznes online. Narzędzia te są także wykorzystywane przez duże międzynarodowe firmy, administratorów obiektów użyteczności publicznej czy departamenty promocji miast. Poznanie ich i odpowiednie użycie w znakomity sposób podnosi funkcjonowanie biznesów, zaangażowanie ludzi wokół nich skupionych.

Warto na początku swojej drogi związanej z budowaniem fanpage’u na Facebooku wykorzystać te podstawowe narzędzia i rozwijać swój biznes publikując wysokiej jakości teksty i ilustracje, budować zaangażowanie wyróżniając fanów oznaczeniami… powodzenia.