was successfully added to your cart.

Koszyk

Powiadomienia push w sieci (webpush) to wiadomości, które można wysyłać do użytkownika za pośrednictwem komputera i internetu. Są to wiadomości w stylu alertów, które pojawiają się w górnym lub dolnym prawym rogu ekranu komputera lub pojawiają się na urządzeniu mobilnym, w sposób prawie identyczny z powiadomieniami wysyłanymi przez aplikacje. Powiadomienia push są dostarczane na pulpit lub ekran urządzenia mobilnego użytkownika, gdy tylko jego przeglądarka jest otwarta. Przy czym nieważne, czy użytkownik ma otwartą stronę internetową, której pozwolił na wysyłanie powiadomień. Sprawia to, że są uznawane za bardzo dobre narzędzie marketingowe.

Informacja z przeglądarki dotycząca powiadomień web push

Informacja z przeglądarki dotycząca powiadomień web

Jak wysłać własne powiadomienia push?

Każda firma posiadające stronę internetową może wysyłać powiadomienie push Wystarczy rozpocząć współpracę z firmą, która daje program do obsługi takich powiadomień. Dość często program jest darmowy lub należy uiścić niewielką opłatę. (PushPushGo, PUSHANGO, OneSignal, SendPulse, Pushify, etc.).

Notyfikacje na smartfonie i desktopie
tak wygląda powiadomienie na smartfonie
tak wygląda powiadomienie na desktopie

Z jakich elementów składają się powiadomienia push?

Powiadomienia push w sieci zawierają następujące elementy:

  • tytuł – przeważnie nazwa marki (do 48 znaków)
  • treść – treść wiadomości – maksymalna liczba znaków jest różna,  w zależności od przeglądarki. Można przyjąć, że im bardziej zwięzły komunikat tym lepiej. (do 100 znaków)
  • adres URL – domena wysyłająca powiadomienie internetowe.
  • ikona powiadomienia: może to być logo lub dowolny obraz.(150×150 px)
  • ikona przeglądarki: logo przeglądarki wysyłającej powiadomienie. Element obecny jeśli powiadomienie jest wysyłane do komputera stacjonarnego lub laptopa.

Wymagania techniczne dotyczące implementacji powiadomień webpush

Wdrożenie notyfikacji push jest bardzo proste. Nie wymaga specjalistycznych działań,  wymaga jedynie:

  • witryny wspierającej protokół HTTPS (bezpieczna) – lub, jeśli ich witryna to HTTP, marka może utworzyć jedną stronę HTTPS do obsługi rejestracji w trybie push przy użyciu strony internetowej,
  • instalacji 2-3 plików na swojej stronie internetowej, w tym fragmentu kodu javascript, plik push-worker.js, który ma zostać dodany do ich pracownika serwisowego, oraz dodatkowy plik nazywany bezpieczną domeną dla klientów korzystających z witryn HTTP,
  • w przypadku wykonywania “miękkiego pytania” opracowanie interfejsu rejestracji z miękkim zapytaniem,
    przeglądarki i urządzenia obsługującego powiadomienia push w sieci web,
  • przeglądarki Chrome, Firefox, Opera i Safari, które obecnie obsługują powiadomienia push w sieci.

Jak wykorzystać powiadomienia push w marketingu?

W przypadku wiadomości w stylu powiadomień, marki najczęściej wysyłają notatki należące do jednej z poniższych kategorii:

  • transakcja: potwierdzenie ważnych transakcji (np. Zakup, wysyłka, dostawa, żądanie recenzji usług itp.),
  • edukacja: edukowanie odbiorców o kluczowych wydarzeniach, produktach lub ofertach,
  • promocja: promowanie specjalnych ofert lub limitowanych okazji do generowania konwersji,
  • powitanie: witamy nowych lub powracających użytkowników, zachęcając do pierwszego zakupu, zachęcając do głębszej eksploracji witryny, dziękując rzecznikom społecznym i kampaniom przekierowującym.

W jaki sposób zachęcić do subskrypcji powiadomienia webpush?

Niektóre strony wyświetlają “miękkie pytanie”, wyjaśniające korzyści płynące z otrzymywania powiadomień push w sieci, jeszcze przed monitem przeglądarki. Jeśli użytkownik zgodzi się na “miękką prośbę”, dopiero wtedy wyświetli się monit o akceptację z samej przeglądarki.

Uwaga! Użytkownik w każdym przypadku musi wyrazić zgodę, korzystając z podpowiedzi wyświetlanej w przeglądarce. Samo “miękkie zapytanie” jest tylko i wyłacznie informacją marketingową i jest bardziej skuteczne, niż po prostu wyświetlenie monitu przeglądarki, bez żadnego dodatkowego kontekstu.

Opcja dodatkowa – wybór czasu po którym pojawi się zapytanie

Pojawienie się zapytania dotyczącego subskrypcji notyfikacji webpush zależy również od marki. Niektóre z nich decydują się poczekać, aż użytkownik odwiedzi określoną liczbę stron zanim zaoferują opcję zapisu, niezależnie od tego, czy używają zapytania “miękkiego”, czy monitu przeglądarki. Inne wyświetlą okienko dopiero po określonym czasie, na przykład po 7 sekundach. Ważne jest, aby marki eksperymentowały, które podejście działa najlepiej, by uzyskać zgodę użytkownika na otrzymywanie powiadomień webpush.

Miękkie pytanie dotyczące wysyłania wiadomości web push
Miękkie pytanie dotyczące wysyłania wiadomości web push.

Ograniczenia

Powiadomienia push w sieci działają na dowolnym komputerze lub laptopie z obsługiwaną przeglądarką, niezależnie od tego, czy jest to komputer PC czy Mac. Jednak nie każde urządzenie mobilne może odbierać powiadomienia push w sieci. Urządzenia mobilne z systemem iOS (Apple) nie obsługują obecnie powiadomień push w sieci mobilnej. Oznacza to, że nawet jeśli iPhone lub iPad ma zainstalowaną obsługiwaną przeglądarkę, taką jak Chrome, użytkownicy nie mogą odbierać powiadomień internetowych na urządzeniu.

Urządzenia mobilne z Androidem obsługują powiadomienia mobilne w sieci dla użytkowników używających Chrome, Firefox i Opera na swoim urządzeniu.

Podsumowanie

Obok SMS czy e-mail marketingu powiadomienia push są doskonałym narzędziem wspierającym komunikację marketingową. Stanowią atrakcyjną i nową formę komunikacji na linii marka-klient. Sposób ich wdrożenia na stronę jest łatwy i co także istotne tani. Jako nowy kanał komunikacji, cechuje się dużą skutecznością, działają na wszystkich popularnych przeglądarkach, także w wersji mobilnej (oprócz systemów iOS).  Na skuteczność ma również wpływ to, że powiadomienia są zwięzłe, krótkie i trudno je przeoczyć, dlatego nie istnieje ryzyko jak na przykład w przypadku newsletterów, tego że przesłana informacja nie dotrze do odbiorcy.