was successfully added to your cart.

Koszyk

Badania potwierdzają, że treści dostępne w internecie skanujemy wzrokiem. No chyba, że są one odpowiedzią na postawione przez nas pytania lub zaciekawią nas. Ogólnie podążamy wzrokiem za wyróżnionymi słowami, paragrafami i nagłówkami. Dlatego copywriterzy powinni unikać przydługich wywodów, które stają się one na ekranach urządzeń, po prostu nieczytelne.

W artykule przedstawiłem 7 sposobów, których stosowanie poprawia czytelność tekstów na stronie internetowej.

1. Odpowiednia szerokość wiersza

Zwracajmy uwagę na szerokość wiersza. Za szeroki wiersz będzie męczył wzrok. Obecnie optymalną wartością jest szerokość wiersza około 600-800px dla monitorów o rozdzielczości około 1600px w poziomie. Wodzenie oczami z lewej do prawej strony jest bardziej męczące niż z góry na dół.

2. Stosowanie kontrastu

Najlepiej gry piszemy czarną czcionką na białym tle. Nie na odwrót. Tekst powinien dobrze wyróżniać się z tła.

3. Właściwa typografia

Dbajmy o odpowiednie zagęszczenie czcionek i odległości pomiędzy wierszami. “Zbity” tekst trudno się czyta na ekranie monitora. Warto używać bezszeryfowych, czytelnych czcionek zaprojektowanych z myślą o użytku internecie.

Badania dowodzą, że przy 111 słowach zawartych na stronie, internauta średnio przeczyta 50% tekstu. Przy 300 słowach będzie to już niecałe 40%. Potem jest już dużo, dużo gorzej.

Jakob Nielsen, specjalista UX w Nielsen Norman Group"How Little Do Users Read?"

4. Prawidłowe wyrównanie

Wyrównujemy tekst do lewej strony ekranu. Jak dowodzą badania, justowanie nie jest wcale takie dobre.

5. Stosowanie zasady odwróconej piramidy

Należy podawać najpierw skrócone treści a następnie stopniowo je rozwijać.

6. Przerywniki i bloki tekstu

Nagłówki, śródtytuły pomagają. Mają precyzyjnie określać to co internauta może przeczytać pod nim. Dobrze gdy wyraźnie odznaczają się od regularnego tekstu (są pisane innym krojem, czcionką czy mają inną wielkość).
Podział tekstu na bloki ułatwia wyszukiwanie informacji oraz omijaniu części, którymi czytający nie jest zainteresowany.

7. Zwięzłość tekstu

Należy starać się zbudować zaangażowanie, pisząc konkretnie i na temat. Obudowywanie historii innymi wątkami nie jest wskazane, bo internauta łatwo może zgubić myśl przewodnią autora lub widząc przed sobą ścianę tekstu – zniechęcić się i opuścić stronę w poszukiwaniu lepiej opracowanego tekstu.

Jak sprawić aby internauci przewijali treści?

Oto specjalnie przygotowana ściąga, która pomoże w lepszej eksploracji strony:

  • To że można przewijać, czy nawet trzeba, pokaże każdemu scroll-bar po prawej stronie przeglądarki, warto jednak zadbać o elementy wizualne, które skłonią odwiedzającego do sprawdzenia treści w dole strony.
  • Należy unikać tworzenia fałszywej stopki, która może sprawiać wrażenie, że przewinęliśmy już do końca strony internetowej.
  • Nikt nie będzie przewijał strony, jeśli treści zawarte powyżej linii zanurzenia nie skłonią go do tego.
  • Dzielenie długiego artykułu na kilka stron nie jest dobrym wyborem, bo wygodniej jest internaucie przewinąć artykuł w dół.
  • Poleca się tworzenie zaangażowania, na przykład przez obudowanie długiej strony (historii/opowieści), bo to skłania do przewijania, a co ważniejsze do budowania zaangażowania.
  • Treści należy wyrównywać do lewego marginesu i tworzyć bloki tekstu, które pomogą “skanować” treści.